Vaxsmältning

liten-vaxsmaltare170GVax2

Flyttregler
Under tiden 1 oktober – 31 mars får vaxkakor och avfall av sådana flyttas för omsmältning utan flyttillstånd.

Under resten av året gäller att så fort du ska flytta ett bisamhälle eller utbyggda ramar över en församlingsgräns ska du ha ett flyttningstillstånd.
Du behöver då kontakta din bitillsynsman som gör ett besök. Då kan flyttningstillståndet fyllas i och signeras av både bitillsynsmannen och dig som biodlare. Tillsynsmannen avgör om okulär besiktning av vaxkakorna ska göras utifrån din församlings status när det gäller smitta av Amerikansk yngelröta och Varroa kvalster. Dina bitillsynsmän heter Monica Basu och Göran Frick. Kontakta dem här.

Smälta vax
Föreningen erbjuder två olika tjänster för att ta hand om vax som ska smältas om.
Så här går det till:

1. Den som vill kan låna föreningens lilla vaxsmältare. Den tar 10 st. ramar åt gången.

Glöm inte att rengöra den lilla vaxsmältaren som du får låna väl så det blir trevligt för nästa som ska låna den.

2. Om du har fler ramar kan du komma och smälta i föreningens stora vaxsmältare. Den tar 40 st. åt gången. Den tar alla rammått. Ta med ramar och ev. avtäckningsvax som du vill smälta till Brunnen. Under perioden 1/10 – 31/3 kan du boka tid för det.
För mer detaljer se längre ned på denna sida.

För att förenkla administrationen sker all utlåning och bokning av tid för den stora vaxsmältaren via Boka.se.
Gå in här och tryck på boka vid det du vill boka tid för eller låna så går det en förfrågan till oss och du godkänner att din epost lagras hos Boka.se så det går att se vem som bokat.

Sälja och köpa vax
Vaxet som smälts ur kan du behålla och senare gjuta egna mellanväggar av. Vi har utrustning du kan låna för det också. Eller så säljer du klumpen väl rensad så den bara innehåller vax till föreningen så gjuter vi mellanväggar till de som vill köpa via föreningen. På så sätt vet vi att vi använder riktigt vax och inte utspätt eller förfalskat vax. Det förekommer tyvärr på marknaden. Kontakta Göran om du vill sälja din klump.

Förvaring av vax och ramar
De ramar som inte smälts ut ska du spara i en tät förpackning tills det är dags att smälta så varken bin eller vaxmott kommer åt det. Gärna svalt.

 

Gatuadress till Brunnen är: Mörtviksvägen 7.
Om du har svårt att hitta gå in på hitta.se och skriv ”Brunn, Värmdö” och titta sedan på detaljkartan nedan:

karta-brunn